top of page

למה להגיש פניה?

טיפול בבעיה – הפח לא נקי או שבור? יש עץ שמפריע לכם לעבור? כל בעיה שהיא, פנו באופן ישיר ורשמי לרשות הרלוונטית. יש הליך מסודר בחוק והם פשוט לא יכולים להתעלם ממנו. תכף תיווכחו לראות עד כמה.

 הצעה – יש לכם פתרון פשוט ומיידי למשבר הדיור? למצוקת החניה בירושלים? לנזלת של הילדים בגן? פנו לרשות הרלוונטית והציגו את ההצעה שלכם. הם מחויבים לקרוא אותה ולהתייחס לפנייתכם, תתפלאו, יש גם עובדי ציבור חרוצים ואם פנייתכם מושכלת ורצינית, יש סיכוי רב שתביאו לפתרון או קידום מדיניות חיובית.

 יחס לא הולם – הלכת להסדיר תשלום והאחראי דיבר אליכם לא יפה? קידם מקורבים בתור? תעדו את זה עד כמה שתוכלו והגישו פניה לרשות, ככה תדאגו לבאים אחריכם בתור ולדורות הבאים ובכלל וכו'.

האם יש תנאים לפניות הציבור?

ראשית, כל אדם זכאי לפנות. כן אפילו אם הוא לא אזרח ישראל בכלל. כי אם אתם רוצים לתקשר עם גוף ציבורי כלשהו, אף אחד לא ימנע את הטוב הזה.

התנאי העיקרי לפנייה הוא להגיש את הבקשה שלכם בכתב, כן, רק אז חלה חובת רשות ציבורית לתת תשובה מנומקת לפנייה של אזרח

ניתן לפנות לכתובת הדואר האלקטרוני של עובד הציבור או הרשות הרלוונטית, ניתן גם לפנות באתר באזור המיועד לפניות הציבור, אפשר גם לשלוח פנייה בדואר רגיל או בפקס.

כדאי ליצור תיעוד על הפנייה שלכם כדי שאם לא תקבלו מענה תוכלו לפנות לממונה על עובד הציבור או במקרה הצורך לנציבות תלונות הציבור.

הגישו פנייה בשלבים הבאים:

1. אתרו את הרשות הרלוונטית

בשלב ראשון נסו לפנות לגורם האחראי באופן ישיר על נושא הפנייה שלכם. לדוגמה, הממונה על היתרים מיוחדים באגף ההנדסה של העירייה.

שימו לב! בפנייה לרשות המקומית רצוי לפנות תחילה למוקד העירוני, שתפקידו בין היתר להפנות את הפניה לגורם הרלבנטי, כך תחסכו מעצמכם מרדף שווא אחר איש הקשר הספציפי.

 

2. פנו עם עילה, תיעוד, אסמכתא

נסחו את הפנייה שלכם בצורה מפורטת, ברורה ועניינית. שימו לב שיש לכם עילה מספקת בפנייה שלכם. צרפו לפנייה כל תיעוד שיכול לעזור למקבל הפנייה להיענות. הקפידו לקבל אישור על הפנייה ומספר אסמכתא.

3. עקבו אחר הפניה

מומלץ לוודא מול הגורם הרלוונטי שהוא קיבל את הפנייה ומטפל בה. המתינו עד 45 יום כדי לקבל מענה שמספק אתכם. אם לא קיבלתם מענה או מענה לא ראוי עברו לשלב הבא:

4. פנו לממונה הרלוונטי

פנו לגורם האחראי על עובד הציבור או ישירות לממונה פניות הציבור של העירייה או של המשרד הממשלתי אליו פניתם. הציגו את האסמכתא ואת כל התיעוד שיש בידכם.

5. פנו לממונה מחוזי או לוועדה בכנסת

שלב זה אופציונלי. אם נראה לכם שהוא רלוונטי ויכול לעזור. העבירו את הפנייה לממונה המחוזי במשרד הפנים או לוועדה בכנסת שיש לה קשר הדוק לפנייה שלכם. אם המענה שלה לא מספקת אתכם עברו לשלב הבא.

6. פנו לנציבות תלונות הציבור

נציבות תלונות הציבור היא הגוף העליון לטיפול בפניות של האזרחים. היא שגריר האזרחים בגופים הציבוריים. העבירו אליה את הפנייה שלכם, הקפידו לצרף תיעוד מלא של כל תהליך הפנייה שלכם כולל התיעוד והאסמכתא. היתרון בשלב זה הוא שהנציב תלונות הציבור מעביר לעיתים את הטיפול למבט רחב יותר בכובע השני שלו כמבקר המדינה.

7. הגישו עתירה מנהלית

פנו לבית המשפט לעניינים מנהליים. נציב תלונות הציבור יכול להרתיע את הרשות הרלוונטית ולתעד את הליקוי אבל אינו אוכף. לכן אם אתם מעוניינים לשנות את המציאות מעבר לכך פנו לבית המשפט בתביעה נגד הרשות הרלוונטית על מנת לאכוף.

מדריך הזכות לפנות

כך אף אחד לא יוכל להתעלם מהפנייה שלך

מדריך זה אינו מהווה יעוץ משפטי או תחליף לו ונועד להאיר את עיני הקורא

כל אזרח רשאי לקבל תגובה בעד כל פנייה לכל עובד ציבור או משרד ממשלתי תוך 45 יום מיום הפנייה. כך קובע חוק תיקון סדרי המינהל (החלטות והנמקות, תשי"ט-1958).

 כן, אתם יכולים כך לשלוח מסר ולהעביר שאלה או הצעה לכל עובד ציבור, אפילו לראש הממשלה, כך גם לראש העיר, לשר כלשהו, לאגף ההנדסה בעיר שלכם וכדומה. תודו שמעולם לא הרגשתם חזקים יותר!

 על פי סקר שערך ארגון נתיבות המשפט, רובו של הציבור החרדי אינו מודע לזכותו לפנות ואינו מכיר את ממוני פניות הציבור. 

אנחנו כאן כדי שתתחילו לפנות.

מדריך זה נכתב במטרה להנגיש ידע וכלים למיצוי זכויות אזרחי.

תרשים:

פנייה ישירה –

מוקד עירוני, משרד ממשלתי, עובד ציבור וכדומה

פנו עם עילה, תיעוד והקפידו לקבל אסמכתא

 

פנייה לממונה פניות הציבור –

הממונה בעירייה או במשרד הממשלתי הלוונטי

(פנייה לממונה מחוזי או ועדת הכנסת)

 

פנייה לנציבות תלונות הציבור –

הציגו את הפנייה שלכם, האסמכתא והמענה עד כה

 

פנייה לבית המשפט –

הגישו עתירה נגד הרשות הרלוונטית.

bottom of page