top of page

מודעות - דע את זכויותיך

השלב הראשון והקריטי ביותר על מנת לחיות בחברה עם זכויות אדם היא להכיר לעומק את רעיון זכויות האדם ואופן המימוש שלו.

התובנה המרכזית היא שלכל אדם באשר הוא יש זכות מלאה לחיות בצורה נאותה ומכבדת ולאף אחד אין זכות לפגוע בו בשום דרך ולא לצמצם את החופש שלו אם אין פגיעה באחרים.

כדי ללמוד את הזכויות שלכם, אנו ממליצים לקרוא באתר של עמותת נתיבות המשפט, להצטרף לקהילת הפייסבוק שלנו "נאמני זכויות" שבה דנים באופן שוטף בזכויות השונות וכן להירשם לניוזלטר של העמותה.

בנוסף, ישנם אתרי אינטרנט רבים שיכולים לספק מידע עצום. ראשית אתרים ממשלתיים הרלוונטיים לכל זכות וכן האתר לחופש המידע. הכירו אותם, שוטטו בהם, תגלו הרבה יותר ממה שנדמה לכם.

אתרים נוספים הם כל זכות שמרכז מידע עצום ופרקטי על זכויות אזרחיות. אם אתם מתלבטים, גוגל יכולה לעזור. אנחנו כאן תמיד כדי לדבר ולסייע.

פנייה - הבהירו שאתם כאן

פעמים רבות גופים ציבוריים עירוניים או ממשלתיים פשוט נרדמים. זה לא קורה חלילה מרוע אלא מחוסר מעורבות של האזרחים. כל פנייה של אזרח לקבלת מידע, לפנייה על בעיית תברואה או מפגע בטיחותי מניע את גלגלי העירייה והמחלקות השונות שלה. לכן פניות הם דרך יעילה מאותת שאתם כאן ולעורר לזכויות האזרחיות שלכם.

חשוב לשים לב לפנות בצורה רשמית ומתועדת. אם לכם חבר עם קשרים בעירייה זה נשמע מגניב אבל הפנייה אליו לא מחייבת אותו לשום דבר מלבד לחייך אליכם ולומר שהוא יעשה הכל כדי לעזור. לעומת זאת פנייה במייל של המוקד העירוני או ממונה פניות הציבור עם מספר אסמכתא – תפעיל לחץ ממשי כדי לענות ולהפוך את הפנייה שלכם ליעילה.

במדריך הזה אתם יכולים לדעת בדיוק איך לפנות.

אם אתם חושבים שמשהו לא מתנהל כשורה, לא מנקים מספיק את הפחים, לא הוציאו למכרז עבודה של העירייה. אל תסתפקו בלהתלונן סביב שולחן שבת, זה נחמד אבל לא באמת יצור שינוי. לכן הגישו בקשת מידע רשמית המחייב את העירייה לספק לכם את כל הנתונים. זה אפקטיבי.

במדריך הזה אתם יכולים ללמוד איך להגיש בקשת מידע בצורה פרקטית ופשוטה.

תביעה - שיבינו שיש לכם שיניים

מה קורה אם אתם מודעים לחלוטין לזכויות שלכם, פניתם בצורה מסודרת אבל נותנים לכם מענה לא מספק? מה קורה אם מישהו הפר באופן בוטה את הזכויות שלכם? זה הרגע להסביר שיש לכם שיניים, שאתם לא רק מודעים ופונים אלא מסוגלים ללכת עד הסוף – לבית משפט.

ראשית, במקרה של פנייה שלא נענתה לפני התביעה יש לפנות לנציבות תלונות הציבור ולשקף להם את הפנייה והשתלשלותה. לרוב זה יעיל וגורם למענה אפקטיבי. אם לא, בית המשפט יבין שעשיתם הכל לפני שנאלצתם לפנות אליו ויתייחס לפנייה שלכם בהתאם.

חיוני להזכיר את בית המשפט לתביעות קטנות. הוא מאפשר לכם להגיש תביעה בצורה מהירה, זולה וללא עורך דין. 

בסוף המדריך הזה מוצגים השלבים לתביעה קטנה כדי שלא תאמינו כמה זה קל.

אתם מוזמנים לפנות אלינו לעמותת נתיבות המשפט עבור כל תביעה שתרצו להגיש ונשמח לסייע או להפנות אתכם לגורם שיוכל לסייע לכם.

שלבים בהגשת תביעה קטנה

על פי סקר שערכנו בארגון נתיבות המשפט, 60% מהמגזר החרדי לא מכירים את האפשרות של הגשת תביעה קטנה. לשם כך, נסגור את המדריך למימוש הזכות לפיצוי עם הבהרת שלבי הגשת תביעה קטנה כדי שלא תאמינו כמה פשוט

1. קבעו מי אחראי לנזק

החליטו מי אחראי לנזק שנגרם לכם. זה יכול להיות אדם פרטי, רשות מקומית, משרד ממשלתי, חברה מסחרית או כל ישות משפטית אחרת.

2. תעדו את הנזק וסיבתו

השלב הראשון והקריטי ביותר היא עילה כלשהי – על מה אתם דורשים פיצוי וכן תיעוד שאכן נגרם נזק ממי שכלפיו אתם פונים. לדוגמא: הסכם, חשבונית, קבלה, תמונות, חוות דעת, התכתבויות וכל מסמך אחד רלוונטי לתביעה.

 אם מדובר בתביעה העוסקת בנזק לרכב, כדאי לצרף צילומים ממקום האירוע, צילום הנזק שנגרם לרכב, חוות דעת של שמאי, חשבונית תשלום לשמאי, אישור משטרה אם יש, התכתבויות וכל מסמך רלוונטי נוסף.

3. הגישו תביעה

ניתן להגיש את התביעה באתר האינטרנט של הרשות השופטת או להירשם באתר נט המשפט. שם תוכלו גם לצפות בסרטוני הדרכה יעילים. לתביעה יש לצרף את כל המסמכים התומכים בתביעה.

4. שלמו אגרה

בתביעה של עד 5,000 ₪, יש לשלם אגרה בסך 50 ₪. בתביעה בעלות שעולה על 5001 ₪, יש לשלם אגרה בסך 1% מסכום התביעה.

5. וודאו שנשלח העתק לנתבע

העתק כתב התביעה יישלח לנתבע בדואר רשום על ידי מזכירות בית המשפט בנוסף לזימון לדיון.

לאחר כחודש יש צורך לוודא כי קיים 'אישור מסירה' לנתבע.

ניתן לבצע את הבדיקה באמצעות אתר 'נט המשפט' או לחילופין להתקשר למרכז המידע של בתי המשפט בטלפון 3852* או 077-2703333 ולוודא כי יש אישור מסירה והנתבע קיבל את התביעה.

אם אין אישור מסירה, בית המשפט יטיל את האחריות על התובע. כלומר, התובע יצטרך לבצע מסירה לנתבע ולהציג אישור מסירה לבית המשפט.

אישור ההמצאה (מסירת מסמך רשמי לנמען) יכול להתקבל באמצעות דואר רשום, אישור בכתב על ביצוע המסירה או באמצעות חברות המבצעות מסירה משפטית.

יש לשמור את הוכחת המסירה להצגה בבית המשפט למקרה שבו הנתבע התעלם מכתב התביעה.

6. קבלו את כתב ההגנה

על הנתבע להגיש כתב הגנה, שהוא בעצם תשובה לתביעה, בתוך 15 יום מיום קבלת כתב התביעה. 

כמו כן על הנתבע להתייצב למשפט במועד הדיון שנקבע.

מועד מתן פסק הדין נמסר בתום הדיון, או לחילופין לא יאוחר משבעה ימים מתום הדיון.

7. דחו את הדיון אם יש לכם צורך

את מועד הדיון אפשר לדחות על ידי הגשת בקשה לבית המשפט לדחיית מועד הדיון.

לאחר הגשת הבקשה יש לברר עם מרכז המידע של בתי המשפט בטלפון 077-2703333 או 3852* האם הבקשה נענתה בחיוב על ידי בית המשפט.

אם הבקשה לא נענית, מועד הדיון המקורי נשאר בעינו.

מדריך הזכות לזכויות

להיות בן אדם זו זכות שצריך לממש אותה

מדריך זה אינו מהווה יעוץ משפטי או תחליף לו ונועד להאיר את עיני הקורא

אף בן אנוש לא רוצה לחיות בחברה שאין בה זכויות אדם. מספיק לפזול לרגע לעבר מדינות עולם שלישי באפריקה או אפילו מדינות לא דמוקרטיות במזרח התיכון כדי להבין מה המשמעות של חברה שאין בה זכויות אדם. אבל הרבה אנשים בפועל לא ממשים הרבה מאוד מהזכויות שלהם כאזרחים וכבני אדם ועלולים להפסיד הרבה מאוד בשל כך.

לדוגמה, על פי סקר שערכנו בנתיבות המשפט 73% מהמגזר החרדי לא יפנו כאשר הם רואים מפגע או התנהגות לא תקינה. כך נוצרים בתוך החברה החרדית מרחבים המוניים עם סכנה בטיחותית ממשית, אזורים עם בעיות תברואה, העדר חופש מידע וכדומה – מה שחבל.

כדי לפעול למען חברה עם זכויות מלאות וממוששות. צריכים לפעול באמצעות מודעות, פנייה ותביעה. אנחנו כמובן רוצים לחיות בעולם שבו מודעות מספיקה אבל הרבה פעמים כדי שהעירייה או הממשלה תפעל צריך לפנות או אפילו לתבוע.

מדריך זה נכתב במטרה להנגיש ידע וכלים למיצוי זכויות אזרחי.

bottom of page