top of page

מנכ''ל 'נתיבות המשפט' לרדיו קול ברמה: "התנהלות הגמ''ח המרכזי עשויה לסכן ממשית את כספם של משפחות רבות

עודכן: 24 באפר׳ 2022

בראיון לרדיו קול ברמה מתריע מנכ''ל ארגון 'נתיבות המשפט' מוטי לב: הגמ''ח המרכזי מנוהל ללא הגנה מספקת ותוך חשש להתנהלות בעייתית מאוד מבחינה חוקית וסיכון כספי הציבור. ארגון נתיבות המשפט קורא לפיקוח והסדרה מיידית של ההתנהלות הפיננסית בגמ''ח ובכלל

הגמ''ח המרכזי מוכר כאחד הגופים הידועים והמפורסמים בציבור החרדי, אשר נחשב כגוף המספק פתרון חשוב למשפחות ברוכות ילדים המחתנות את ילדיהם באמצעות יוזמה הקיימת במשך שנים רבות אשר תכליתה היא להקל על הוצאות נישואי הילדים ורכישת דירה עבור הזוג הצעיר באמצעות הפקדת "תרומה" או ''הפקדה'' חודשית בסכומים שונים, על פי מסלול לבחירה, כשלאחר 10- 15 שנים הם אמורים לקבל החזר בסכום מכובד לצורך נישואי הצאצאים שבאים בברית הנישואין. מטבע הדברים, גוף שכזה הינו עתיר כספים ומגלגל סכומי עתק המוערכים במיליונים רבים. אלא שלא בטוח שהמפקידים הרבים, אשר מפקידים במקום את מיטב כספם, יודעים מה באמת קורה עם הכסף שלהם.


בראיון לתוכנית של העיתונאית דנה ורון ברדיו קול ברמה טען מוטי לב, מנכ''ל ארגון 'נתיבות המשפט' המקדם זכויות אזרחיות בציבור החרדי, כי מבדיקה של הארגון מתברר שהעמותה אשר מפעילה את הגמ''ח מתנהלת בוואקום ללא כל פיקוח ראוי וללא רגולציה נאותה שמטרתה להגן על האזרח הקטן ועל כספו. "העמותה מתהדרת בועדת רבנים ורואי חשבון המלווים את הפעילות, כשבפועל הארגון מתנהל בדרך אשר עשויה לסכן ממש את הכספים המופקדים בגמ''ח, רשם העמותות כבר התריע כבר מספר פעמים בגין אי הגשת הדוחות, הגמח לא מקפיד במסגרת העמותה על אישור ניהול תקין, בין היתר מתבררים היקפי שכר גבוהים, לכאורה, של בני משפחה בדרך שאינה עומדת בכללי המנהל התקין, לכאורה.


מוטי לב מביא עוד נתונים מטרידים: "גולת הכותרת היא כתב האישום בו מופיע הקשר של הגמח המרכזי ל'פרשת הולילנד החרדית' בעיר בית שמש לצורך מימון פרויקט פלילי, כשבעצם לא ברור האם הכספים יוחזרו למפקידים, משפחות שמחתנות ילדים, כשאין להם כל הגנה מהחוק והאמצעים המקובלים, כמו חשבונות נאמנות וכדו'".


לב הסביר את משמעות הדברים: "בכל פעילות פיננסית יש פיקוח ורגולציה שנועדה להגן על האזרח הקטן, כמו קופת גמל, שוק הבנקים, משכנתאות וכדו', אבל כאן נראה שכולם נרדמים בשמירה, ואין כמעט שום הגנה רצינית על הכספים. במקרה הזה מדובר בנושא שחשוב שבעתיים, מאחר ומדובר בארגון המתהדר במילה המקודשת 'גמח', בוועדת רבנים שגם מאשרת לתרום מכספי מעשר, וליווי מקצועי, אקטוארי וחשבונאי.

במסגרת עבודת שטח דיברנו עם לא מעט אברכים ובעלי משפחות שמפקידים לגמ''ח ובטוחים שהם בידיים טובות ויקבלו את ההלוואה הנכספת אשר תקל עליהם ביום מן הימים בנישואי הילדים ובעיקר בשל מצוקת הדיור, והרבה אנשים לא מודעים למשמעות ולא מבינים מה זה חישובים פיננסיים, גילוי נאות ויתר המושגים והמונחים, אבל אנחנו אנחנו כאן כדי להגן על הכסף של האזרח החרדי".


לטענתו, עצם הלגיטימיות של עצמאות לקהילה החרדית במישורים רבים, כמו החינוך ועוד, אינו מתיר שימוש לרעה בכוח ובמשאבים. "מי שעלול להיפגע בסוף הוא האזרח החרדי הקטן. אנחנו כאן כדי לעורר מודעות הן מול הציבור והן מול האחראים על גופים גדולים".


514 צפיות
bottom of page