top of page

מדוע תשתיות החשמל בריכוזים חרדים מסוכנות יותר?

סדרת אסונות הבטיחות בציבור החרדי מעוררת את השאלה האם בציבור החרדי הפנימו את תרבות הבטיחות ומקפידים יותר על נושאי בטיחות • מומחה לבטיחות חשמל: תשתיות חשמל וגנרטורים פיראטיים מסכנים חיים" • ויש גם בשורות בתחום בטיחות הגנרטורים

שנה לאחר האסונות הנוראים במירון ובגבעת זאב, במטרה לבדוק האם הציבור החרדי הפנים את שינוי התרבות הנדרש בהקפדה על נושאי בטיחות, אנו חוזרים לאחד הנושאים בו עסקו בהרחבה בארגון 'נתיבות המשפט' - נושא הגנרטור לשבת בערים ובשכונות החרדיות, ואשר בגינו יצאו למאבק בשל הליקויים הבטיחותיים החמורים הכרוכים בהצבה ובהתקנה של הגנרטורים, מאבק עורר הד ציבורי רחב.

ככלל, המודעות לבטיחות החשמל לוקה בחסר בכל האוכלוסיות בישראל, אלא שתנאי המחייה, הצפיפות והרמה הסוציואקונומית הנמוכה, הגורמת לשימוש במכשירים לא תקניים, מציבים את האוכלוסיה החרדית ברמת סיכון גבוהה יותר בכל הנוגע לשימוש במתקנים ובמכשירי חשמל.

העומס על תשתיות החשמל כתוצאה ממצוקת הדיור והבניינים המאכלסים לא פעם מספר גדול בהרבה ממספר הדיירים שתוכננו מראש. מחייב היערכות מתאימה, מה שלא קורה תמיד.

אחד הסיכונים המשמעותיים ביותר הנוגעים לבטיחות בחשמל הינם הגנרטורים המספקים חשמל ללא חשש חילול שבת. לטענת אנשי מקצוע העוסקים בבטיחות מתקני חשמל, באופן כללי הגנרטורים עצמם עומדים בתקנים המחמירים ומפעילי המכשירים עושים הכל כדי לספק את החשמל הכשר בצורה בטוחה, אך לא פעם, תשתיות הגנרטור והמעבר בין הגנרטור לבתים נעשים באופן לא בטיחותי, אשר עלול לסכן חיים.

בראיונות שהתקיימו במסגרת סדרת כתבה באתר החדשות החרדי JDN, שבחנה את נושא הבטיחות בעולם החרדי, עם עסקנים בכירים העוסקים במציאת פתרונות לחשמל כשר בשבת, אחד העסקנים הדגיש את הצורך בהגברת הבטיחות בתחום הגנרטורים. לדבריו, אין מספיק מודעות לבטיחות החשמל בכלל, לא רק בנושא הגנרטורים, "לדוגמא, כאחד שמתעסק בחשמל אני יודע שאחת לתקופה אני צריך לחזק את הברגים בלוח החשמל של הבית שלי – זה נושא שלא מדברים עליו וחבל, היה אפשרי למנוע שריפות רבות".

לדברי אותם עסקנים, יהיה קשה להגיע לפתרון כללי דרך חברת החשמל, אך בהחלט ניתן למצוא פתרונות בטיחותיים יותר ממה שקיים כיום. "כל הזמן עולים רעיונות חדשים, חלק מהפתרונות נעשים בשיתוף פעולה עם חברת החשמל ועם משרדי הממשלה", אמר עסקן בכיר בתחום.


"ראיתי חריגות מתקנות החשמל המסכנות חיים"

מי שחקר את נושא הבטיחות של גנרטורים הוא אלעד דורני, מהנדס חשמל בודק בתפקידו ומנכ"ל ובעלים של חברת 'אלעד דורני-הנדסת חשמל ופרויקטים'. בשיחה שקיים עם אתר JDN הוא הסביר שאין כל מניעה להשתמש בגנרטור הפועל בתוך שכונה, כל עוד הדבר נעשה באופן בטיחותי: "לא קיימת סכנה חריגה מעצם פעולתו של הגנרטור בתוך שכונה. קיימת סכנה כאשר הגנרטור מונח בשטח ציבורי ללא תכנון מוקדם, ללא בדיקת מתקן החשמל של הגנרטור".

דורני סיפר על מקרים שבהן נתקל בגנרטורים שעובדים באופן שמסכן חיים: "מסיורים שביצעתי ראיתי חריגות מתקנות החשמל המסכנות חיים, כגון: כבלים מונחים על הקרקע ללא הגנה מתאימה, לוחות חשמל שלא הותקנו עפ"י תקנות החשמל, ללא הגנה בפני חישמול, תוך התעלמות מוחלטת מתקנות החשמל וכללי הבטיחות הבסיסיים. מסכנים את המשתמשים, עוברי אורח, שירותי כבאות והצלה, ועובדי חברת החשמל".

כשנשאל האם קיימת מציאות של גנרטורים בתוך יישוב מאוכלס שפועלים באופן בטיחותי, דורני השיב בחיוב: "בהחלט כן!, בבניינים ציבוריים רבי קומות למגורים ובמתקנים נוספים מותקן גנרטור חירום בתוך המבנה עצמו". מדבריו עולה כי בתכנון מוקפד יותר ניתן לקיים את ההלכה לפי כל החומרות ובמקביל להקפיד על הבטיחות.

לדבריו, הרגולטור שאמור לאכוף את הבטיחות של הגנרטורים זהו משרד התשתיות הלאומיות. "כל גנרטור תלת מופעי מהספק העולה על 5kva חייב ברישום ע"י משרד התשתיות הלאומיות", מסביר דורני ומפרט, "כל בעל גנרטור חייב למסור תוך שבועיים מיום קבלתו את כל הפרטים אודות הגנרטור, בעל הגנרטור, מיקום הגנרטור, פרטים טכניים של הגנרטור ועוד. כמובן, יש צורך גם בקבלת היתר להפעלת הגנרטור, שכולל בין היתר בדיקת מתקן החשמל של הגנרטור ע"י בודק חשמל טרם הפעלתו הראשונה, וכן בדיקה תקופתית אחת ל -5 שנים".

"להסדיר את נושא הגנרטורים כבר בשלב תכנון המבנה"

דורני מציע פיתרון שעשוי למנוע מצבי סיכון מלכתחילה: "ניתן להסדיר את כל הנושא של הגנרטורים המיועדים לאספקה חלופית בשבת , כבר בשלב תכנון המבנה. התקנת חדר גנרטור, הזנות לדירות וכד', וכן הנדרש בהתאם לתקנות, מבלי שמתקן החשמל של הגנרטור יהווה סכנה לחיי אדם או לרכוש. כמובן שיש תוספת עלות לעומת מבנה ללא גנרטור. כאשר לא בוצעו ההכנות הנדרשות מלכתחילה, הנושא יותר מורכב טכנית וכלכלית".

לאחרונה הודיעה עיריית ירושלים על כוונתה להריץ פיילוט ראשון מסוגו בעולם, שיסדיר את עניין הגנרטורים הכשרים בשבת, באמצעות פיתוח מתקני אגירת חשמל סולארי – המכונים גם מתקני "חשמל כשר", באופן חוקי ובטיחותי ועל פי פסיקת גדולי הפוסקים. מדובר בהחלטת ממשלה שאושרה להריץ פיילוט ראשוני להצבת גנרטורים מיוחדים ובטיחותיים בשכונות החרדיות בירושלים, שתסדיר לראשונה בהיסטוריה את עניין הגנרטורים בשבת.

על פי היוזמה, העירייה תקים מתקן אגירת חשמל סולארי שישמש כגנרטור קהילתי ויעביר חשמל לשכונות החרדיות בעיר: "בניגוד לגנרטורים הקיימים, הפועלים באמצעות דלק – הגנרטור החדש יפעל באמצעות מנוע שיאגור חשמל סולארי ויאפשר צריכת חשמל בשבתות ובחגים מבלי להיות תלויים בייצור חברת חשמל מדובר בתקדים מיוחד ופורץ דרך, בדומה לכלי רכב בעלי הנעה היברידית", נכתב בהודעת העירייה. בעיריית י-ם ציינו כי מדובר בבשורה גדולה לחלקים נרחבים באוכלוסייה החרדית בירושלים,הנמנעים מלהשתמש בחשמל שמיוצר בשבת בגלל חילול השם ומעשה שבת.

בעיריית ירושלים הדגישו: "כידוע, הגנרטורים הכשרים לשבת רועשים ומזהמים, המהווים סכנה ביטחותית. זאת, בגלל שמחוברים באופן פיראטי, כך שכבלי החשמל שלהם חשופים בשטחים ציבוריים ומעמדים בסכנה את תושבי וילדי השכונה, מה שגרם לסכסוכים בין המקפידים על פסיקת החזון איש לבין אלה שלא, במקרים בהם נשקפה סכנה לחיי התושבים".

בהחלטת הממשלה צוין כי משרד האנרגיה והמשרד לשירותי דת סה"כ 2 מיליון ₪ לטובת הרצת הפיילוט והפיתוח הראשוני של המיזם. עם הרצת הפיילוט, הראשון מסוגו בעולם – העניין יוסדר באופן חוקי ובטיחותי, כך שבכל הקהילות יהיו מרוצים והסדר הציבורי בשבת, בשכונות רבות בישראל, ישוב על כנו.


נחשפתם לליקויי בטיחות בשכונות החרדיות שחשוב שנכתוב עליהם?

כנסו לקישור הבא ושתפו אותנו: המייל האדום


70 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page