בדו"ח הביניים שהגישה ועדת החקירה החוקרת את אסון מירון, היא ממליצה למנות שר אחראי להילולה הקרובה, לשפר תשתיות, להסיר מפגעי בטיחות ולנקוט צעדים למניעת צפיפות קהל
ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון, מפרסמת את מסקנות הביניים אותן גיבשו חברי הוועדה וממליצה על שורה של צעדים לקיום ההילולה הקרובה במירון, בבטחה.
בראש ההמלצות, ממליצה ועדת החקירה על מינוי שר בממשלה, שיהיה אחראי לכל נושא ההילולא במירון בל"ג בעומר. זאת, בשל העובדה כי גורמים רבים ושונים לוקחים חלק בתכנון, בהיערכות ובתפעול ההילולא בכל שנה.
חברי הוועדה ממליצים, כי השר האחראי ימנה גורם ביצועי מטעמו בעל ידע וניסיון מתאימים, שיארגן וינהל את ההילולא תחת הנחייתו של השר ובכפוף להוראותיו.
בנוסף, השר האחראי יגדיר עם תחילת ההיערכות לאירוע, את התפקידים ואת תחומי האחריות של משרדי הממשלה ושל יתר הגורמים המעורבים וממשקי העבודה ביניהם.
שיפור תשתיות והסרת מפגעי בטיחות
הוועדה ממליצה לערוך במיידית סקר בטיחות עדכני במתחם הר מירון ולסלק את כל המפגעים והמתקנים המסוכנים בשטח ההר ובמקום שהדבר לא ניתן מבחינה משפטית, לגדר את המקום ולמנוע גישה אליו.
כמו כן, על מומחי הבטיחות להכין תוכנית לשיפור התשתיות בהר מבחינה בטיחותית.
מניעת צפיפות
הוועדה ממליצה על מספר צעדים למניעת צפיפות קהל בהילולא הקרובה. ביניהם: הגדלה מרבית של השטח הפנוי לקהל, ויסות הקהל באופן שבזמן נתון לא תיווצר צפיפות חריגה ודוחק וכן עידוד תחלופה של הקהל.
הגדלת השטח הפנוי
הוועדה אף פירטה כיצד להגדיל את השטח הפנוי בהר לשימוש הקהל והמליצה לפנות את כל מי שמחזיק בשטחים מההר בלא זכות בדין.
בנוסף, חברי הוועדה המליצו שלא לאפשר הקמת אוהלים, מבנים ולינה בהר במהלך ההילולה הקרוב ושלא להקצות שטחים ל"מתחם משפחות".
ויסות הקהל
הוועדה המליצה לנקוט צעדים שיווסתו את הגעת הקהל לשטח ההילולא, ויובילו לכך שבכל זמן נתון לא יעלה היקף הקהל בהר על מספר המשתתפים ששטח ההר יכול להכיל בבטחה. לשם כך ממליצים חברי הוועדה לקבוע מספר יעד מרבי העונה לדרישות הבטיחות ולווסת את ההגעה להר בהתאם למספר היעד שנקבע והוויסות יבוצע באמצעות שליטה בהסעות.
חברי הוועדה לא קבעו את מספר היעד, משום שהוא כפוף לבדיקות הבטיחות שיבוצעו במקום, אך ציינו כי מהחומרים שהובאו בפני הוועדה ומעדויות שנשמעו בפניה, עלה כי מספר האנשים המרבי שניתן להכיל בו זמנית בשטח ההר בצורה בטיחותית הוא בסביבות 20 אלף איש.
חברי הוועדה המליצו כאמור, כי וויסות הקהל ייעשה באמצעות שליטה בתוכנית התחבורה וההיסעים שתווסת את מספר המבקרים לאורך כל שעות ההילולא.
הם המליצו כי ההגעה רכב להילולא תהיה באוטובוסים ובהסעות מחניונים מסודרים למטרה זו בלבד, כפי שהיה נהוג בשנים האחרונות.
הם כתבו כי ויסות הקהל באמצעות התחבורה הציבורית יתאפשר באמצעות מכירת כרטיסים מראש בהתאם ליעדי התוכנית ובחובת תיאום שעת ההגעה של ההיסעים הפרטיים לחניונים שמהם יוצאים להר. הגעת כלי רכב פרטיים לחניונים המיועדים לכך תתאפשר רק החל משעה מאוחרת יותר שתיקבע.
משרד התחבורה ומשטרת ישראל יופקדו על הכנת תוכנית התחבורה וההיסעים להר, ביצועה ושליטה בה.
עידוד תחלופה של הקהל
חברי הוועדה ממליצים לקצר את משך השהייה בהר, באמצעות מכירת כרטיסי נסיעה הלוך ושוב המוגבלים בזמן ובאמצעות קציבת זמן השהייה בהר להסעות פרטיות.
פיזור הקהל
חברי הוועדה המליצו לנקוט צעדים לפיזור הקהל בשטח ההר, למניעת מוקדי צפיפות חריגים ולנהוג לשם כך בשיטות לניהוג קהל.
הם התייחסו למוקדי העניין המרכזיים בשטח ההר והמליצו המלצות מפורטות:
ציון קבר הרשב"י
הוועדה ממליצה על ויסות הקהל הנמצא בציון בכל זמן נתון, קביעת יעד תפוסה מרבי בציון ועמידה בו ועידוד תחלופה של הקהל בציון. חברי הוועדה אף המליצו להכשיר מקומות קרובים לציון שבהם יתאפשר להתפלל זמן ארוך יותר.
הדלקות
חברי הוועדה המליצו כי בהילולא הקרובה, תתקיים הדלקה אחת בלבד, של האדמו"ר מבויאן על גג הציון - וכי טקס ההדלקה יהיה קצר.
חלאקה
הוועדה המליצה להכשיר מקומות עבור אירועי "חלאקה" בשטח ההר, באופן שיאפשר לקיימן במקומות שאינם במוקדי הצפיפות.
חלוקת מזון ושתייה
הוועדה המליצה, שלא לאפשר השנה חלוקת מזון (למעט שתייה) בשטח ההר במהלך ההילולא. "הדבר לא רק יגדיל את השטח העומד לרשות הקהל בהר ויצמצם את משך השהייה, אלא גם יצמצם את הסכנה מנפילה והחלקה על אשפה", נכתב בדו"ח.
Comments