נתקלים בתוכנית בניה חשודה? רוצים לברר מה הגורל של הגבעה הירוקה ממול הבית שלכם? קיבלתם קנס שנראה לכם מופרך? יש לכם את הזכות לקבל מידע על כך מהרשויות. כך תמנעו תקלות ועוולות מבעוד מועד. ידע הוא כוח.
רעשי האדמה שפקדו את ישראל לאחרונה ופינוי הבניין ברחוב סרלין בחולון זמן קצר לפני שהתמוטט, שבעקבותיו פונו גם בניינים מטים ליפול נוספים ברחבי הארץ, הדגישו את את הצורך במידע מפורט על בניינים בסיכון. האם ברשויות המקומיות קיים מידע מסודר באשר למבנים עם סכנת התמוטטות? מתברר שמידע כזה קיים ברשויות המקומיות ברחבי הארץ. האם המידע הזה זמין לציבור? כאן התשובה היא אחרת.
חברת Mikoom, המתמחה בטכנולוגיות מיקום ומידע, פרסמה את רשימת הרשויות המספקות לתושביהם מידע על מבנים מסוכנים. למרבה ההפתעה, הסתבר כי שש רשויות בלבד ברחבי הארץ מספקות מידע שכזה, באופן נגיש לאזרח. שש הרשויות המפרסמות מידע על מבנים מסוכנים לתושבים הן: בת ים, ת"א-יפו, ראשל"צ, באר שבע, קריית גת וג'וליס. זהו.
ההיגיון אומר שאם אזרחים היו מרבים "להציק" לרשויות המקומיות בעירם, לא רק המידע אודות מבנים מסוכנים היה זמין יותר, אלא מידע נוסף בעוד הרבה נושאים חשובים הנוגעים לכלל הציבור ולכל אחד ואחת מאזרחי ישראל: דתיים, חילונים, חרדים וכל קטגוריה אחרת.
לכל אזרח בישראל יש את הזכות של חופש המידע, דהיינו לקבל מידע הרלוונטי עבורו ואשר נוגעים לענייניו או לכלל הציבור. לא רבים בציבור הכללי עושים שימוש בידע הזה הקיים ברשויות המקומיות ובמשרדי הממשלה, אך בציבור החרדי על אחת כמה וכמה.
אזרח בעל ידע בנושאים הנוגעים בזכויות הציבור ובשלומו, יש לו כח רב פי כמה מאשר לאזרח חסר ידע. אזרח הדורש מהעירייה את הדוחות המיועדים לעיני הציבור ואשר בהם מופיעים פירוט ההוצאות של כספי הציבור יוכל להשתמש בידע הזה בכדי לפקח על פעילות העירייה, לבקר אותה ולדרוש שיפורים ושינויים בהתאם לצורך.
המידע הנגיש לאזרח יכול לשמש עבור אינספור מטרות, אך הבה נמנה כמה מהחשובות ביניהן: המידע הציבורי יכול לשמש כפיקוח ובקרה על הנעשה בכספי המיסים וכן על אופן חלוקת התקציב ברשות המקומית. המידע נותן לאזרח את האפשרות לבקר את פעילות הממשלה ולוודא שהתנהלותה אכן תקינה ואינה חוטאת לתפקידה לשרת את הציבור נאמנה. מטרה שניה היא להזכיר לעובדי ונציגי הציבור שיש עין פקוחה עליהם: די בכך שאזרח יבקש לראות דוחות פעילות של העיריה בשביל להשיב למסלול את מי שחשבו לסטות ממנו. זאת בעקבות ההבנה שהם נתונים לפיקוח ולביקורת מצד האזרחים. מטרה שלישית היא למנוע עיוותים והחלטות שגויות הנוגעות לחיי היומיום של האזרח,נניח הפשרות להגיש בקשת מידע כאשר קיבלתם קנס, כדי לוודא שזוהי אכיפה קולקטיבית ולא נפלתם קורבן לאכיפה בררנית.
יש שיאמרו בתהיה שהמוטיבציה ללכת ולחפש ולנבור במידע ציבורי היא נחלתם של אנשים המתעניינים בפוליטיקה ובעשיה ציבורית, ואילו לפרט הרווח הוא קטן יחסית למאמץ שנדרש מהאזרח להשקיע בכדי לחשוף מידע. אך למעשה איתור וחשיפה של מידע הקשור לכלל הציבור, נוגע בסופו של דבר בחייו כל אחד ואחת מאיתנו.
מידע אודות רמת זיהום של מפעל הממוקם ליד שכונת מגורים, או אודות מחלף מהיא האמור לקום בקרבת בתי מגורים, הוא לא רק עניין ציבורי, אלא משפיע על חיי היומיום של האזרח הקטן. נושאים אלה רלוונטיים בהחלט לאזרח חרדי באשר הוא.
אזרחים אשר בוחנים באופן פעיל את מעשים של המערכות הציבוריות יוצרים מעורבות חיונית וחשובה של התושבים בפעילות הציבורית ומקבלים קול חשוב בקבלת החלטות הנוגעות לציבור. מעורבות ואכפתיות מצד עוד ועוד אזרחים, חרדים או אחרים, יוצרות כח גדול שקשה להתעלם ממנו, בשונה מאזרח פרטי בודד, הנרמס תחת גלגלי המערכת.
צוות נתיבות המשפט כאן בשביל לסייע לכם בכל הדרוש לקבלת מידע ציבורי וממשלתי המעניין אתכם וחשוב לכם.
コメント