top of page

משרד התחבורה מבטל את ההנחות בתחבורה ציבורית בערים חרדיות: האם המהלך חוקי?

ע''פ תוכנית של משרדי האוצר והתחבורה באפריל תיכנס לתוקף הרפורמה הכוללת ביטול ההנחות בנסיעות באוטובוסים בערים חרדיות ובחלק מערי הפריפריה • רבים בציבור החרדי זועמים על המהלך ורואים במהלך פגיעה מכוונת. שאלנו את היועץ המשפטי של עמותת נתיבות המשפט האם מדובר בפגיעה לא חוקית או במהלך לגיטימי.

כוונת הממשלה להעלות בעשרות אחוזים את תעריפי הנסיעה בקווי האוטובוסים בחלק מהיישובים בפריפריה וביישובים החרדיים מעוררת זעם רב בציבור החרדי ובקרב המשתמשים בתחבורה ציבורית בפרט.

ע''פ דיווח המופיע בעיתון ’דה מרקר’, באוצר ובתחבורה מתכננים להוציא לפועל בראשית חודש באפריל רפורמה, במסגרתה ייקבעו שלושה תעריפים בלבד – עירוני, אזורי ובין־עירוני, במקום עשרות התעריפים הנהוגים כיום במחירי הנסיעה באוטובוסים. בהתאם לכך יבוטלו כל ההנחות הנהוגות על מחיר הנסיעה בתחבורה ציבורית בפריפריה.

משמעות ביטול ההנחות היא עלייה חדה במחירי הנסיעה באוטובוסים בערים חרדיות לצד ערים נוספות שאינן מוגדרות כחרדיות ולהן הסכמים ייחודיים עם הממשלה, בין היתר מצויות על הכוונת הערים טבריה, אופקים, קרית גת, רחובות, רמלה ועפולה.

עיקרי הרפורמה

עיקרי הרפורמה הן: ביטול כל ההנחות וקביעת שלושה תעריפים בלבד: עירוני, אזורי ובין־עירוני, ביטול ההנחה מגיל פנסיה והחלפתה בנסיעות בחינם מגיל 75 ומעלה. כאשר ההנחות לעיוורים, נכים, סטודנטים, זכאי ביטוח לאומי, ילדים ונערים יישארו ללא שינוי.

דוגמה היכולה לשבר את האוזן באשר להטבות הנהוגות עד כה: בעוד הסבסוד הניתן לנסיעה באוטובוסים בבאר שבע, בה מתגוררת אוכלוסייה בת 220 אלף איש, הסבסוד הגיע לסכום של 55 מיליון שקל בשנת 2020, בעיר החרדית ביתר עילית, בה אוכלוסיה בת 63 אלף תושבים בלבד, גובה הסבסוד של מחירי הנסיעה באוטובוסים הגיע לסכום של פי ארבעה: 200 מיליון שקל.

כיום, במרבית הערים הגדולות משלמים 6 שקלים על נסיעה עירונית וסכום של 4.8 שקלים באמצעות הרב־קו, אך כמה ערים זוכות לסבסוד משמעותי, והנסיעה בהן מגיעה לחצי מהמחיר הארצי. כל אותן ערים בהם מונהגת הסובסידיה הן ערים חרדיות או בעלות אוכלוסייה חרדית גדולה, ביניהן מודיעין עילית, ביתר עילית, אלעד, נתיבות, טבריה ואופקים, כאשר מחיר נסיעה עירונית הוא 2.5 שקלים בלבד וסכום של 2 ש''ח לאחר הנחת הרב־קו. בחלק מאותן ערים קיימות הנחות מפליגות לבני נוער כדוגמת ביתר עילית ומודיעין עילית.

גם הקשישים ישלמו מחיר

הנחה נוספת שעשויה להתבטל היא הנחה של 50% עבור קשישים הנוסעים בתחבורה הציבורית (נשים מגיל 62 וגברים מגיל 65). כך דווח ב’דה מרקר’. לעומת זאת, נקבע כי במסגרת הרפורמה נוסעים מגיל 75 ומעלה יזכו לנסיעה חינם בתחבורה ציבורית. עוד נקבע כי ההנחות האחרות הניתנות כיום בתחבורה הציבורית, ביניהן לנכים, עוורים, זכאי ביטוח לאומי, סטודנטים, ילדים ונערים – לא יבוטלו ויישארו על מקומן.

ההיגיון של משרד התחבורה בביטול ההנחה ברק בקו הוא שאין עוד צורך בתמריצים כלכליים לעידוד הנוסעים לעבור לרב־קו. בעוז בזמנו הציעו הנחה לכל המטעינים תשלומים מראש בכרטיסי הרב קו. אלא שכעת, מרבית הנוסעים משתמשים ברב־קו, כך שאין עוד צורך בהטבות אלה.

מנגד, נמסר כי משרד התחבורה מתנגד למהלך לאור גל ההתייקרויות במשק, ולכן החלת סעיף זה ברפורמה צפוי להידחות. זאת לעומת ההנחות המשמעותיות הניתנות בערים החרדיות ודומיהן, עליהן שוררת הסכמה בנוגע לביטולן.

חוקי אך בעייתי

פנינו אל היועץ המשפטי של עמותת נתיבות המשפט בכדי להבין האם קיימת עילה חוקית להתנגד לביטול ההנחות באותן ערים אשר רובן חרדיות וזאת התשובה אשר קיבלנו:

בנושא מחירי התחבורה המתייקרים והמשתנים, אין עילה חוקית לבטל החלטת ממשלה להפסקת סבסוד נסיעות, שהרי הוזלה של נסיעות בתחבורה ציבורית באמצעות סבסוד הוא רשות ולא חובה. כך שמדובר בפריבילגיה ולא בזכות בסיסית. אך יחד עם זאת, אין משמעות הדבר שצריך להשלים עם המהלך ולשתוק. יש לפנות לכל אישי הציבור והרשויות ולא להכנע לייאוש ולחוסר עניין בניהול תלונות מסוג זה.

בדיוק כשם שפעילי סביבה יודעים להשמיע קול, כך גם הציבור החרדי, שהוא חלוץ של ממש בתחום התחבורה הציבורית, זכאי וראוי השמיע קול ברור ולדרוש סיוע לאוכלוסיות המשתמשות בתחבורה ציבורית ומסייעות למדינה להתמודד עם מכת פקקי התנועה וזיהום האוויר כמו גם שיפור הליקויים הרבים בתחבורה ציבורית הדורשים פיתרון בהיקף נרחב.

נתיבות המשפט עוסקת כל העת בטיפול בתלונות בנושא תחבורה ציבורית מצד אזרחים חרדיים. מדובר בנושא מורכב שכולל אתגרים לא מעטים לצד כשלים רבים בכל נושא התחבורה בארץ. כולנו מכירים את התופעות מהן סובלים כלל אזרחי המדינה בכל הנוגע לתחום התחבורה והציבור החרדי בפרט. בין היתר, עומסי תנועה, שביתת רכבות, מיסי רכב גבוהים, מחירי דלק גואים ועוד.

דווקא הציבור החרדי מצטיין בשימוש גבוה בתחבורה ציבורית, החוסכת עומסי תנועה, מצמצמת זיהום אויר. שימוש מאסיבי בתחבורה ציבורית יכולה לפתור את מרבית עומסי תשתיות. ככלל, עידוד שימוש בתחבורה ציבורית אמור להיות יעד ממשלתי ובינלאומי.

יחד עם זאת, העומסים על התחבורה הציבורית, בפרט בקרב ציבור החרדי, מייצרים אתגרים שונים. מנהלה המקצועי של עמותת 'נתיבות המשפט', מוטי לב, נחשף במהלך דיונים מקצועיים בנושא תחבורה ציבורית לתלונות רבות המגיעות למשרד התחבורה ולנציבות תלונות הציבור בגין איחורים, אי עצירה בתחנה ומקרים אחרים, ובין היתר תופעה חוזרת של עצירה באמצע הדרך ועיכובים בנסיעה.

לא לוותר

חשוב לא לוותר על הזכויות, לפנות, להתלונן לפי הצורך ולהשמיע קול. חשוב גם לדעת על הזכות להתלונן, על הפיצוי שמגיע בגין כל איחור או דילוג על נסיעה, והכי חשוב לא להרפות. לו ימצה כל אזרח חרדי את זכויותיו אלו, הן בהשמעת קול ותלונה, בשת''פ עם המשרדים הרלבנטיים לכל תלונה בצירוף תיעוד נכון ותוך השמעת דרישה חד משמעית למשרתי הציבור בנושא, יחול מפנה לטובה.

נתיבות המשפט תמשיך לסייע במיצוי זכויות ותבחן דרכים כיצד לשפר ולעודד את נושא התחבורה הציבורית בציבור החרדי. בהקשר זה יש לציין לשבח את עיריית ביתר עילית אשר נושא התחבורה מצוי, כפי הנראה, בראש מעייניהם. הצפת הצרכים בתחבורה ציבורית גם בערים אחרות ומול משרדי הממשלה יניבו אף הם תוצאות בהתאם.


71 צפיות

Comments


bottom of page